מדד המחירים לצרכן

הקדמה

מדד המחירים לצרכן הוא אינדיקציה למגמת מחירים במשק, והוא בודק את השינוי שחל במחיר של מוצרים ושירותים שאותם צורכת המשפחה הממוצעת בישראל.

המדידה מתבצעת מידי חודש על ידי בדיקת המחיר של סל מוצרים ושירותים המייצגים את סל הצריכה הממוצע של משקי הבית בישראל, ומי שמבצע את המדידה זו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנתונים מתפרסמים בכל חודש ב- 15 בחודש וכוללים את הנתונים של החודש הקודם.

סל המוצרים והשירותים מורכב מעשר קבוצות ראשיות:
מזון, פירות וירקות, דיור, תחזוקת הבית, ריהוט וציוד לבית, הלבשה והנעלה, בריאות, חינוך, תרבות ובידור, תחבורה ותקשורת ושונות.
כל קבוצה כוללת בתוכה תתי סעיפים נוספים.
לכל אחת מהקבוצות משקל שונה במדד, בהתאם לדפוס הצריכה החודשי של משפחה ממוצעת. לדוגמא: אם ההוצאות עבור דיור במשפחה ממוצעת הן 25%, משקלו של סל הדיור במדד יהיה גם כן 25%.  יש לציין כי מחירי הדירות לא נכללים במדד המחירים לצרכן אלא במדד נפרד הנקרא “מדד מחירי הדירות”. סעיף הדיור שמופיע במדד המחירים לצרכן בודק את השינוי ברמת המחירים של שרותי הדיור, דהיינו ההוצאות על אחזקת דירה, שכר דירה וכד’.
סל המוצרים מתעדכן מידי שנתיים, זאת על מנת להתאים אותו לשינויים בהרגלי הצריכה של האוכלוסיה.

מדד המחירים לצרכן משקף את עליית המחירים מחודש לחודש. יעד האינפלציה השנתי שמציב בנק ישראל הוא 1% – 3% בשנה –  והוא מוגדר כתחום של יציבות מחירים.
אם המדד עולה באופן עקבי והמחירים עולים מחודש לחודש זו אינפלציה.
אם המדד יורד באופן עקבי והמחירים יורדים מחודש לחודש זו דפלציה.

איך משפיע מדד המחירים לצרכן על המשכנתא?

כאשר בוחרים במסלול צמוד למדד במשכנתא, צריך לזכור שאם יש עליה במדד המחירים לצרכן, קרן ההלוואה שלנו עולה גם כן וכתוצאה מזה גם ההחזר החודשי עולה. לדוגמא, אם לקחנו  סכום של 300,000 ₪ מסלול צמוד למדד ומיד לאחר מכן המדד עלה באחוז אחד, קרן המשכנתא שלנו תגדל גם כן באחוז ותעמוד על 303,000 ₪, וזה יגרור כמובן גם עליה בגובה ההחזר החודשי. כמובן שאם המדד יורד, גם קרן המשכנתא תרד ובהתאמה גם גובה ההחזר החודשי.

האם כדאי לקחת מסלול צמוד מדד במשכנתא?

נכון שאם נבחר במסלול צמוד למדד, בכל פעם שהמדד יעלה נשלם על כך יותר במשכנתא ואם נבחר במסלול שלא צמוד למדד, המדד לא ישפיע על ההלוואה שלנו. לכאורה, התשובה פשוטה – לקחת מסלול ללא הצמדה למדד. אבל זה לא באמת כל כך פשוט, שכן בהלוואה שלא צמודה למדד, הבנק לוקח בחשבון שהוא נותן הלוואה לטווח ארוך שההחזר שלה ישאר קבוע, ולכן מראש הוא מתמחר אותה במחיר גבוה יותר ולכן ההחזר החודשי יהיה גבוה יותר כבר בהתחלה.

לדוגמא:
בהלוואה ל- 20 שנה, בהלוואה צמודה למדד הבנק יתמחר ריבית של 3% ובהלוואה לא צמודה, ריבית של 5% . מה עדיף? התשובה מעט מורכבת. ההחזר החודשי ההתחלתי בהלוואה הצמודה יעמוד על 2,773 ₪  ואילו בהלוואה הלא צמודה  יעמוד על  3,300 ₪ . 

 

מסלול סכום ריבית תקופה גובה ההחזר ההתחלתי
ריבית קבועה (קל”צ) 500,000 ₪ 3% 20 שנה 3,300 ₪
ריבית צמודה (ק”צ) 500,000 ₪ 5% 20 שנה 2,773 ₪

 

מצד אחד, מחזירים היום מעל 500 ₪ יותר בכל חודש, מצד שני הסכום ישאר יציב לכל אורך התקופה בעוד שבהלוואה צמודה למדד, בנוסף לריבית צריך לקחת בחשבון את המדד ולכן התשלום החושי ישתנה בהתאם לשינוי במדד. כך שאם תהיה עליה של 3% במדד, הריבית בתוספת המדד כבר מגיעה ל- 6%.
לכן, בתקופה בה יש צפי לאינפלציה ולעליות במדד המחירים לצרכן, עדיף לא לקחת מסלול צמוד מדד ואילו בתקופות שמדד המחירים צפוי להיות נמוך, כדאי לשקול מסלול מדד. יחד עם זאת, לא באמת ניתן לנבא מה תהיה האינפלציה בתקופה של שנים רבות קדימה.

שתפו את הפוסט:

תוכן עניינים

רוצים לחסוך כסף במשכנתא?

פרסומים נוספים

מנהל מקרקעי ישראל ממ"י – רמ"י

מנהל מקרקעי ישראל ממ”י – רמ”י

שמו החדש רמ”י רשות מקרקעי ישראל. ממ”י  מינהל מקרקעי ישראל הוקם בשנת 1960 באמצעות ומכוח שני חוקים , האחד חוק יסוד : מקרקעי ישראל” עיקרי

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הקדמה לא פעם בתהליך הייעוץ והליווי אני נשאלת על ידי הלקוחות אם יש להם הטבות במשכנתה בגלל הסטטוס שלהם. במשכנתה יש כל מיני הטבות שניתן

אישור זכויות

התבקשתם להציג אישור זכויות בעסקת מכירת דירה או נטילת משכנתה ? מה זה המסמך הזה? מה ההבדל בינו לבין נסח טאבו? מי מפיק אותו ומדוע

תודה רבה על פנייתך
הינך מועבר/ת לאתר רשת איתנים

מתעניין להיות זכיין איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

דילוג לתוכן