חינוך פיננסי לילדים

 

 

לרוב הורים נמנעים מלשתף את ילדיהם בנושאים כלכליים ופיננסים, ולא רק זאת, הם מאפשרים להם יותר, וללא גבולות.

אלו דברים שגורמים לכך שילדים גדלים בחסר של ידע פיננסי, שזו מיומנות חיים בסיסית.  הדבר הראשון שהורים צריכים לעשות על מנת להקנות לילדיהם ידע כלכלי ופיננסי זה להציב להם גבולות ולהתנהל בתוך תקציב, דהיינו- לא לתת דמי כיס גבוהים מידי אלא להתאים את הסכום לגיל וליכולת ההבנה של הילד, ובנוסף כדאי לשתף אותם בהוצאות משק הבית, להסביר להם באופן כללי מה זה כסף, איך מרוויחים כסף ואיך מנהלים אותו. כדאי גם להסביר להם על אתגרים כלכליים במידת הבנתם לפי גילם, מכיוון שמדובר במידע חשוב, אותו לא לומדים בבית הספר, אך הוא חיוני לניהול החיים הכלכליים שלהם וילווה אותם לעתיד.

 

פעמים רבות דווקא בבתים מבוססים, בהם להורים יש הכנסות גבוהות, הם מאפשרים לילדים הרבה יותר וללא גבולות. נכון שהכנסות גבוהות מאפשרות רמת חיים גבוהה, אך יחד עם זאת חשוב גם להם להציב גבולות ולהקנות לילדים מסגרת חיים בתוך תקציב. כאשר זה מתאפשר, אפשר כמובן לתת יותר מאשר במשפחות בהן ההכנסות נמוכות יותר, אך עדין חשוב לנהל תקציב ולהקנות לילדים את המידע של מסגרת התקציב, גם אם זה בדמי הכיס שהם נותנים לילדים.

 

איך מלמדים ילדים על כסף?

 

שיתוף-

צריך לשתף את הילדים, כמובן בהתאם לגיל ולהבנה, כיצד אנו מקבלים החלטות, כיצד נכון להפעיל שיקול דעת בהעדפה של מוצר מסויים על פני מוצר אחר, השוואה של מחירים סופר וכו’. בנוסף, חשוב לתת להם דמי כיס וללמד אותם לתכנן את ההוצאות כך שהכסף של דמי הכיס יספיק עד לפעם הבאה. כמובן שדמי הכיס צריכים להיות מותאמים לגיל הילד וליכולת ההבנה שלו וכמובן שהם צריכים להיות נתונים אחת לזמן קצוב מראש. נניח שסוכם על דמי כיס שבועיים, יש לאפשר לילד לנהל את התקציב שלו, אך אם הוא בא לבקש תוספת לפני המועד הבא, חשוב לא “להיכנע” ולא לתת תוספת לדמי הכיס, גם במחיר של מרמור ותסכול מצד הילד. הסיבה היא שהשיעור החשוב שעליו ללמוד הוא שאם הכסף לא מנוהל, הא נגמר ולא נשאר לאחר מכן לדברים חשובים בהמשך.

 

קביעת סדרי עדיפות-

כאשר נותנים לילד דמי כיס, כדאי לשבת איתו ולתכנן את התקציב, לקבוע סדרי עדיפויות מה נכון. למשל, האם נכון שהוא יקנה חטיפים בכסף הזה, או אולי יעדיף לקנות מדבקות לאלבום (של שחקני כדורגל למשל). אולי בכלל כדאי להציע לו חלופה של חסכון של דמי הכיס כדי שיאסוף סכום המספיק לקנות משחק יקר יותר שהוא מעוניין בו. חשוב להבין שדמי הכיס צריכים להיות מותאמים לגיל וליכולת ההבנה של הילד ולאו דווקא ליכולת הגבוהה של ההורים. דמי כיס גבוהים מידי יקשו עליו ללמוד ולהבין את התקציב ואת ניהול הכסף.

 

בלימת פיתויים-

כיום, בעולם שבו תרבות הצריכה היא חסרת מעצורים, כשפרסומות מחכות לילדים וגם לנו בכל פינה, איך בעצם מתגברים על שטיפת המוח? הרי איננו יכולים למנוע מהם לראות תכנים שיווקיים, ולמעשה תכנים כאלו מסתתרים היום בכל מקום. 
למעשה צריך להסביר לילדים את התפקיד של הפרסומות כדי שיבינו שזו פשוט דרך למכור לנו מוצרים שהמפרסם מעוניין למכור, ולאו דווקא משהו שאנחנו באמת צריכים. למשל, הפרסומת של ספרייט: “כשאתה באמת צמא, ספרייט”. האם לא עדיף מים כשבאמת צמאים? לאחר שמסבירים את זה לילדים, הם יבינו ביתר קלות שבעצם רוצים למכור לנו ספרייט ולא באמת דואגים לבריאות שלנו. צריך לזכור שפעמים רבות הפרסומות עובדות על תת המודע וגם מבוגרים “נופלים” בזה ולא תמיד בודקים באופן אובייקטיבי מה נכון והולכים אחרי הפרסום. לכן חשוב להאיר לילדים את היכולת להיות ביקורתיים לגבי פרסום.

בהצלחה לכולנו.

 

מאת: גילה ימין

הרשת הארצית לייעוץ משכנתאות.

 

 

 

שתפו את הפוסט:

ילד מצביע מעלה

תוכן עניינים

רוצים לחסוך כסף במשכנתא?

פרסומים נוספים

מנהל מקרקעי ישראל ממ"י – רמ"י

מנהל מקרקעי ישראל ממ”י – רמ”י

שמו החדש רמ”י רשות מקרקעי ישראל. ממ”י  מינהל מקרקעי ישראל הוקם בשנת 1960 באמצעות ומכוח שני חוקים , האחד חוק יסוד : מקרקעי ישראל” עיקרי

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הקדמה לא פעם בתהליך הייעוץ והליווי אני נשאלת על ידי הלקוחות אם יש להם הטבות במשכנתה בגלל הסטטוס שלהם. במשכנתה יש כל מיני הטבות שניתן

אישור זכויות

התבקשתם להציג אישור זכויות בעסקת מכירת דירה או נטילת משכנתה ? מה זה המסמך הזה? מה ההבדל בינו לבין נסח טאבו? מי מפיק אותו ומדוע

תודה רבה על פנייתך
הינך מועבר/ת לאתר רשת איתנים

מתעניין להיות זכיין איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

דילוג לתוכן