אם למישהו היה ספק, הסיכונים האינפלציוניים רק הולכים ועולים

ככל שהימים עוברים נראה כי אפשר לשים בצד את תזת האינפלציה ה”טרנזיטורית” שכן כפי שאנו רואים פעם אחר פעם – בכל פעם מגיע אירוע “טרנזיטורי” אחר, והמאורע התורן – משבר אנרגיה שהולך ומתפשט. מחיר הגז הטבעי באירופה זינק פי שלושה מתחילת השנה, והוכפל מאז אמצע אוגוסט. כאשר לא ניתן להסתמך בשלב זה על מקורות האנרגיה המתחדשת (שאירופה אגב מאוד תלויה בהם), המרוץ אחר מקורות אנרגיה אחרים הולך ומתגבר, ואחד המנצחים הוא הפחם, אך גם מחיר הנפט הולך ומזנק כשהגיע במהלך השבוע האחרון למחיר של כ-85$ לחבית. משבר האנרגיה שמתפתח מוביל לשיתוק של חלק מהמפעלים (חברות דשנים, פלדה, ותעשיות נוספות) ואף מאיים להביא להפסקות חשמל בחורף. כפי שניתן לראות בתרשים מטה, הפחם מזנק לקצב שנתי חסר תקדים ומאותת על לחץ לעליות מחירים גם בישראל. כמובן שיש עוד הרבה משתנים במשוואת האינפלציה בישראל, אך בכל זאת, נראה קצת מפחיד.

הזינוק במחיר הפחם מאותת על לחצים אינפלציוניים גם בישראל (שיעור שינוי שנתי)

הזינוק במחיר הפחם מאותת על לחצים אינפלציוניים גם בישראל (שיעור שינוי שנתי)

אגב, יש מדינה “קטנה” באסיה שנקראת סין אשר כשני שליש מתצרוכת האנרגיה שלה מגיעה מפחם. הזינוק במחירי הפחם הביא את סין למשבר אנרגיה משלה כאשר היא מתמודדת בימים אלו עם הפסקות חשמל רבות כאשר מספר רב של תחנות כוח מפסידות כסף ברמת מחירי החשמל הנוכחית בסין. במילים אחרות ובהקשר הרחב יותר – מדובר כאן על שיבושים נרחבים באירופה וסין אשר צפויים להביא עוד גל הפרעות לשרשראות האספקה וייצור העולמיות.

המאורע התורן כמובן מתרחש לצד הבעיות שמלוות אותנו כבר לא מעט זמן ואף צפויות להחריף כאמור לאור השיבושים הנרחבים יותר – המשך שיבוש שרשראות האספקה, מחסור בשבבים, מחסור בעובדים, מחירי מזון שנמצאים בשיא של עשור, ואם זה לא הספיק – מחירי הכותנה (הבד הנפוץ ביותר בעולם) עלו גם הם לראשונה מזה כמעט עשור מעל מחיר של 1$, על רקע גשמים כבדים שמאיימים על היבול באזורי גידול גדולים במיוחד, וצפוי להפעיל לחץ לעליות מחירים גם על סעיף הלבשה והנעלה בתוך מדד המחירים לצרכן.

מחירי ייצור מזון (מתוך מדד המחירים ליצרן) מאותת על המשך סימנים ללחץ על מחירי המזון

שילוב של כל בעיות ההיצע שצוינו לעיל, צפויות להמשיך ולהפעיל לחץ ואף ליצור מחסור במוצרי אלקטרוניקה רבים ואף להמשיך ולהשפיע על מחירי הרכבים, ועוד. שוב – אם למישהו היה ספק, הסיכונים האינפלציוניים רק הולכים ועולים. בישראל, אנו מצפים כי האינפלציה השנתית תגיע לשיאה במהלך החודשים דצמבר 2021 -ינואר 2022 (קצב שנתי של לפחות כ-2.8% להערכתנו).

כמו כן, בענפי השירותים אנו מצפים להתגברות הלחץ לעליות מחירים וזאת ממספר סיבות – ראשית הזינוק המתמשך במחירי הדיור צפוי להמשיך ולחלחל אל השכירויות בישראל במהלך השנתיים הקרובות, כשלאחרונה התבשרנו גם על המשך ירידה בגמר הבנייה בישראל, ועל היקף משכנתאות בחודש אוגוסט ששבר שוב שיא חדש (11.85 מיליארד שקל) חשוב לציין כי משבר האנרגיה שהולך ומתפשט בעולם צפוי להחריף את השיבושים ואת הלחץ לעליות מחירי פלדה ועוד, על רקע סגירת מפעלים והפסקות חשמל יזומות בסין ובמקומות נוספים. המשמעות היא שגם מדד תשומות הבנייה, שבשנה האחרונה עולה בקצב מאוד חריג, צפוי להמשיך לעלות. במילים אחרות, מדובר במשתנה נוסף שצפוי להוביל להמשך עליית מחירי הדיור שבכל מקרה מושפעת מלחץ לעליות מחירים מדינאמיקה של ביקוש והיצע בישראל. כאמור, אנו מצפים שמחירי הדיור יחלחלו אל מחירי השכירויות בישראל במהלך השנתיים הקרובות.

הביקוש למשכנתאות לדיור הולכים וגדלים, ומאותתים על המשך עליית מחירי הדיור.

כמו כן, אנו מניחים כי במצב “הנורמלי החדש” בכל שלב בישראל ימשיכו להיות הרבה יותר אזרחים בהשוואה לעבר וזאת בעקבות הירידה החדה בהיקף הנסיעות לחו”ל. המשמעות היא שלאורך זמן ימשיך להיות לחץ על תשתיות השירותים בישראל באופן שימשיך לתמוך בלחצי שכר ועליה במחירי השירותים לאזרח.

שתפו את הפוסט:

תוכן עניינים

רוצים לחסוך כסף במשכנתא?

פרסומים נוספים

מנהל מקרקעי ישראל ממ"י – רמ"י

מנהל מקרקעי ישראל ממ”י – רמ”י

שמו החדש רמ”י רשות מקרקעי ישראל. ממ”י  מינהל מקרקעי ישראל הוקם בשנת 1960 באמצעות ומכוח שני חוקים , האחד חוק יסוד : מקרקעי ישראל” עיקרי

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הקדמה לא פעם בתהליך הייעוץ והליווי אני נשאלת על ידי הלקוחות אם יש להם הטבות במשכנתה בגלל הסטטוס שלהם. במשכנתה יש כל מיני הטבות שניתן

אישור זכויות

התבקשתם להציג אישור זכויות בעסקת מכירת דירה או נטילת משכנתה ? מה זה המסמך הזה? מה ההבדל בינו לבין נסח טאבו? מי מפיק אותו ומדוע

תודה רבה על פנייתך
הינך מועבר/ת לאתר רשת איתנים

מתעניין להיות זכיין איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

דילוג לתוכן