סקירה כלכלית יוני 2022

עולם ההשקעות בתקופה האחרונה הוא עולם הפוך – החדשות הטובות מפילות את השווקים והחדשות הרעות גורמות דווקא לעליות שערים. המשקיעים חוששים ממיתון? סגרים בסין? מצוין. מחירי חומרי הגלם יורדים ומורידים את ציפיות האינפלציה. אם האינפלציה מתמתנת אז אולי הפד לא יעלה ריבית בצורה אגרסיבית כ”כ? ואם הפד לא יעלה ריבית בצורה אגרסיבית זה חדשות טובות לשווקי האג”ח והמניות החבוטים.

האירוע המשמעותי של החודש מבחינת המשקיעים הוא הירידה במחירי הסחורות. מחירי החיטה, התירס וחלק מהמתכות ירדו במעל 10%. גם מחיר הנפט שכבר הגיע ל-123$ לחבית ירד במהלך החודש (אם כי לקראת סוף החודש הירידות התמתנו בשל סנקציות חדשות הנשקלות מול רוסיה).

הבנק המרכזי בארה”ב העלה את הריבית ב-0.75% לרמה של 1.5%-1.75%. למרות שמדובר בהעלאת הריבית החדה ביותר מזה שנים רבות המשקיעים לא הופתעו. העלאת הריבית החדה הושפעה מאוד מההפתעה כלפי מעלה במדד המחירים לצרכן בארה”ב שעלה ב-8.6%.

חברי הפד פרסמו לאחר פגישתם את ה-Dot Plot – תרשים הנקודות בו כל חבר פד מציין באיזה רמה להערכתו תהיה הריבית בארה”ב בסיום כל אחת מהשנים הבאות.

כפי שניתן לראות חברי הפד מניחים כי הריבית תעלה בחדות עד סוף שנת 2022 לרמה של כ-3.375% אך בשנת 2024 ובטווחים הארוכים יותר הריבית תהיה במגמת ירידה בעקבות ריסון האינפלציה.

בישראל, מדד המחירים לצרכן לחודש מאי עלה ב-0.6% (פחות מהתחזיות) והשלים עלייה של 4.1% בשנה האחרונה.

ונסיים בהשפעת הבחירות הקרובות על הכלכלה הישראלית. הבחירות יקשו מאוד על הממשלה הזמנית להילחם בעליות המחירים במיוחד בסעיף הדיור והאנרגיה כך שאנו מניחים שסביבת האינפלציה בחודשים הקרובים תישאר גבוהה. גם נושאים הדורשים טיפול עומק כמו תשתיות ותחבורה כנראה יתעכבו. לשמחתנו הכלכלה הישראלית במצב מצוין והבחירות הם המצב הטבעי בישראל בשנים האחרונות כך שלהעדר ממשלה מתפקדת תהיה השפעה קטנה על הכלכלה.

מניות

חודש קשה עבר על משקיעי המניות ברחבי העולם כאשר מדדי המניות בארה”ב ובאירופה הציגו ירידות שערים חדות. מנגד, מדדי המניות בסין סיימו את החודש בעליות נאות בהובלת מניות האינטרנט שרשמו עלייה דו ספרתית על רקע ההקלות בסגרי הקורונה המחמירים וצפיית המשקיעים להקלות רגולטוריות.

הסקטורים הרגישים להאטה כלכלית כמו סקטור השבבים, התעופה, האנרגיה וחומרי הגלם בלטו לשלילה על רקע העלייה בהסתברות למיתון בארה”ב.

מדדי המניות בישראל רשמו ירידות שערים צנועות ביחס לעולם כאשר סקטור התקשורת וה-IT בלטו לחיוב. עפ”י פרסומים בעיתונות הכלכלית, קרן אייפקס במו”מ לרכישת השליטה בסלקום. הסלולר הוא אחד התחומים הבודדים בישראל שעליות המחירים לא הגיעו אליו והמשקיעים סבורים כי יש פוטנציאל לעליות מחירים בסקטור.

עונת הדוחות בארה”ב בפתח והשפעתה על כיוון השווקים צפויה להיות משמעותית. המשקיעים מצפים לראות האם החברות ממשיכות לעמוד בתחזיות שלהן ולהציג צמיחה או שמא השפעת העלאות הריבית והסנטימנט השלילי הגיעו גם לתוצאות החברות. עפ”י רויטרס, הכנסות החברות ברבעון השני צפויות לצמוח בכ-10.5% ביחס לרבעון המקביל בשנת 2021. צמיחת ההכנסות בסקטור הטכנולוגיה צפויה להתמתן מאוד לרמה של 7.8% אך מנגד סקטור האנרגיה צפוי לרשום צמיחה מטאורית של למעלה מ-50% בזכות מחירי הנפט הגבוהים ברבעון. בנוסף, מצפים המשקיעים לשמוע את תחזית החברות להמשך השנה כדי לקבל תמונת מצב של השפעות ההאטה ועליית הריבית על הפעילות.

צמיחת הכנסות צפויה ברבעון השני S&P 500

אג”ח

האפיק הסולידי בתיק ההשקעות לא היה ממש סולידי במהלך החודש. התשואות באג”ח ארה”ב ל-10 שנים הגיעו במהלך החודש לרמה של 3.5% – הגבוהה ביותר מאז שנת 2011. במחצית השנייה של החודש התגברו החששות מפני מיתון והורידו את התשואות לרמה של 3.15%.

גם לאחר עליות השערים מאמצע החודש, מדד  Bloomberg US Aggregate Bond על אגרות החוב בארה”ב בירידה של יותר מ-10% מתחילת השנה.

נגיד הבנק המרכזי בארה”ב אמר כי האינפלציה היא הבעיה הגדולה ביותר בשווקים וכי הפד יטפל בבעיה הזאת כדי להחזיר את האינפלציה ליעד. הנגיד הוסיף והדגיש כי כל האפשרויות על השולחן במלחמה הזאת.

אנו סבורים כי במלחמה הזאת הפד הוא שחקן משני. העלאות ריבית מטפלות בעיקר בצד הביקוש בזמן שהגורמים לאינפלציה מגיעים מצד ההיצע. העלאות ריבית לא יסיימו את המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ולא יתרמו לשחרור הסגרים בסין אלא ישדרו למשקיעים כי יש מבוגר אחראי שמנסה לעשות סדר.

בישראל, שוק האג”ח הקונצרני סיפק למשקיעים הזדמנות כניסה נוחה בתחילת החודש עם עלייה חדה במרווחי הסיכון. המחצית השנייה של החודש, לעומת זאת, הייתה תמונת מראה של המחצית הראשונה עם עליות שערים חדות וחזרה של מרווחי הסיכון בחלק מאגרות החוב לרמות נמוכות היסטורית.

תשואת אג”ח ממשלתית ל-10 שנים בארה”ב

שתפו את הפוסט:

תוכן עניינים

רוצים לחסוך כסף במשכנתא?

פרסומים נוספים

מנהל מקרקעי ישראל ממ"י – רמ"י

מנהל מקרקעי ישראל ממ”י – רמ”י

שמו החדש רמ”י רשות מקרקעי ישראל. ממ”י  מינהל מקרקעי ישראל הוקם בשנת 1960 באמצעות ומכוח שני חוקים , האחד חוק יסוד : מקרקעי ישראל” עיקרי

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הקדמה לא פעם בתהליך הייעוץ והליווי אני נשאלת על ידי הלקוחות אם יש להם הטבות במשכנתה בגלל הסטטוס שלהם. במשכנתה יש כל מיני הטבות שניתן

אישור זכויות

התבקשתם להציג אישור זכויות בעסקת מכירת דירה או נטילת משכנתה ? מה זה המסמך הזה? מה ההבדל בינו לבין נסח טאבו? מי מפיק אותו ומדוע

תודה רבה על פנייתך
הינך מועבר/ת לאתר רשת איתנים

מתעניין להיות זכיין איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

דילוג לתוכן