מה זה מושע?

מושע, מושג המוכר גם כ”מושאע” או “מושעא”. הנו מצב נתון בו יש “אי מסוימות בבעלות על נכס”.
כלומר, כאשר יש נכס אחד השייך למספר רב של שותפים כאשר אין הגדרה לחלקי השותפות בין השותפים. מדובר במצב המתקיים בבניינים ישנים ומשתמר מתקופת הטורקים ומשפיע עד משפחות רבות בישראל עד היום.

מושע הנו מצב בו בניין מגורים בו מתגוררים אף עשרות דיירים רשום בטאבו כגוש וחלקה אך אין רישום של תתי חלקות. כלומר, לא ניתן לומר שיש לאדם כלשהי בעלות על דירה מסוימת.
במקום זאת נידרש להגיד שלכל הבעלים על דירות בבניין זה יש בעלות יחסית על כל גרגיר וגרגיר על השטח בו הדירה ממוקמת.
מושע הנו מצב בעייתי מאוד מאחר ולא ניתן להגדיר בהכרח שדירה מסוימת רשומה על שם אחד השותפים בנכס.

 

מושע – אי מסוימות בבעלות על נכס-

 

ישנם אזורים בישראל כדוגמת שכונת התקווה בתל אביב, בהם בנייני דירות רבים רשומים בטאבו כגוש וחלקה אך בעלי הדירות אינם רשומים כבעליהם של תתי חלקות מוגדרות.
המשמעות היא שיש מורכבות רבה בביצוע עסקאות על נכסים אלו ורבים ימנעו מרכישת דירה אשר בפועל אינה רשומה במאת האחוזים על שמם.

לא תמיד מושע מתייחס לבניין ישן. לעתים קרובות קבלן מכר דירות לדיירים אך לא רשם לטובתם את תתי החלקות כנדרש ובעצם כל עוד הוא לא עושה זאת הבעלות על הנכסים בפרויקטים נחשבים כמושע.
גם כאשר זוג רוכש דירה משותפת עם השנים נעשית חלוקת זכויות בנכס שאמנם אינה רשומה אך יש לכל אחד מן הצדדים זכויות מסוימות על חלק יחסי בנכס.
הבעיות מתחילות כאשר אין רישום בטאבו ומשכך יש סיכון די גבוהה לבעלי הנכס ולרוכשים פוטנציאליים.

 

אחד מהקשיים בטאבו מושע-

 

הינו הקושי בקבלת משכנתא:
הבנק מציע לרוכשי דירות אפשרות לנטילת הלוואת משכנתא. משכנתא, כשמה כן היא. הלוואה בתמורה למשכון בדמות הדירה הנרכשת. בנקים למשכנתאות רוצים לדעת שבמידה והרוכש אינו עומד בהחזרים ביכולתם לקחת את הנכס חזקה לרשותם ולמכרו לאחר.
בנכס המוגדר “מושע” יש לבנק בעיה משמעותית ליטול את הנכס ולמכרו מאחר ומדובר בחלק יחסי ולא בזכות ייחודית בנכס המדובר ולכן הבנק אינו שש להעניק משכנתא לעסקאות מאין אלו.

הבנק אינו מתעניין בזכויות חוזיות אלא בזכויות קנייניות כמשכון להלוואה ולכן מבקש נסח טאבו לנכס נפרד לנכס שבעניין דבר שלא ממש מתאפשר בדירת מושע.
חוזה מושע קיים גם בניינים משותפים – חדשים, באופן זמני. ישנים, באופן קבוע.
קרקעות – כאשר יש יותר משותף אחד בקרקע ואין הסכם שיתוף במקרקעין.
כדאי לבדוק את הבעלות על נכס מקרקעין בכל עסקה באשר היא. כאשר מדובר בבניין מגורים ישן במיוחד (60 שנה ומעלה) הרי שיש חשיבות כפולה לבדיקת רישום מושע ברשם המקרקעין וזאת כדי להימנע מטעויות שיכולות לעלות ביוקר.
ישנו פתרונות לטאבו מושע וחשוב לקחת עו”ד מומחה בתחום זה רשת “איתנים” תלווה אתכם גם בעסקה במושע בהצלחה רבה.

הרשת הארצית לייעוץ משכנתאות.

שתפו את הפוסט:

תמונה של עט מונח על טופס

תוכן עניינים

רוצים לחסוך כסף במשכנתא?

פרסומים נוספים

מנהל מקרקעי ישראל ממ"י – רמ"י

מנהל מקרקעי ישראל ממ”י – רמ”י

שמו החדש רמ”י רשות מקרקעי ישראל. ממ”י  מינהל מקרקעי ישראל הוקם בשנת 1960 באמצעות ומכוח שני חוקים , האחד חוק יסוד : מקרקעי ישראל” עיקרי

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הקדמה לא פעם בתהליך הייעוץ והליווי אני נשאלת על ידי הלקוחות אם יש להם הטבות במשכנתה בגלל הסטטוס שלהם. במשכנתה יש כל מיני הטבות שניתן

אישור זכויות

התבקשתם להציג אישור זכויות בעסקת מכירת דירה או נטילת משכנתה ? מה זה המסמך הזה? מה ההבדל בינו לבין נסח טאבו? מי מפיק אותו ומדוע

תודה רבה על פנייתך
הינך מועבר/ת לאתר רשת איתנים

מתעניין להיות זכיין איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

דילוג לתוכן