מדד תשומות הבנייה-מאמר מאת נריה יעיש , בעלים נ.י משכנתאות 

במושג מדד תשומות הבנייה הוא מילה השגורה אצל יזמים , קבלנים וכל מי שעוסק בפרויקט בנייה במהלך השנים , זהו מושג בסיסי עם המון משקל וכובד על שוק הבנייה במדינת ישראל ובעולם . 

לווי משכנתאות נתקלים במושג הזה כאשר התקבלה החלטה לקנות נכס חדש מקבלן , בין בשוק הפרטי ובים בפרוייקטים של המדינה כגון מחיר למשתכן , מחיר מטרה החדש ועוד. 

 

אך לפני שנבין איך מדד תשומות הבנייה עובד בואו נבין – מהו מדד תשומות הבנייה ?

 

מדדי תשומות הבנייה הם חלק ממדדי המחיר לצרכן , בבנייה מי שמבצע הם הקבלנים וקבלני התשתיות . המטרה היא למדוד את אחוז השינוי בהוצאה הדרושה לקניית סל מוצרים ושירותים קבוע שמרכיביו העיקריים הם שכר עבודה ומחירי סחורות – ברזל , בטון , אלומיניום ועוד חומרי גלם אחרים . כל שינוי במחירי חומרי הגלם והשכר משפיע על אחוז השינוי בהוצאה של הקבלנים ואותו שינוי הוא מדד תשומות הבנייה . 

המדד מתפרסם כל 15 לחודש על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה .

 

איך מדד תשומות הבנייה משפיע לנו על המשכנתא ?

 

המדד של תשומות הבנייה פועל כמו מדד המחירים לצרכן אך ההבדל הוא שבמקום ההשפעה על יתרת הקרן שנשארה לנו במשכנתא , הוא משפיע על יתרת התשלומים שנותר לשלם לקבלן .

לדוגמא: אם יתרת התשלומים שלכם לקבלן עומדת על 1,000,000 שקל, ומדד תשומות הבניה עלה ממועד ההצמדה ועד למועד התשלום ב-2%, תצטרכו לשלם לקבלן סכום נוסף של 20,000 שקל עבור ההצמדה.

 

ולכן מגיע הדגש הבא –

 

המדד משפיע רק על מי שקונה דירה מקבלן וחשוב לזכור שאם יש עלייה במחירי התשומות ועליות במדד התשלומים הנוספים יצטרכו להגיע מההון העצמי ולא מן המשכנתא . 

ולכן אם אנחנו נוכל לשלם לקבלן את הכסף שמגיע לו מראש , נעשה כך כדי שלא נהיה חשופים למדד ובכך לא נשלם עוד כסף !

כאן נכנסת עוד נקודה חשובה : כשאר הולכים לקנות נכס משקיעים בדרך כלל את ההון העצמי כולו בהפחתה של ההוצאות הנלוות לתהליך , כאשר הולכים לקנות נכס מקבלן ואתם צמודים בתשלומים שלכם למדד תשומות הבנייה , ההבנה הבסיסית חייבת להיות שהסכום של ההון העצמי הדרוש לקניית הנכס הוא רק חלק מהסכום הדרוש לקניית הדירה – עליכם להשאיר סכום נכבד בצד לטובת עלייה עתידית שכנראה תהיה במדד תשומות הבנייה וכך לא תמצאו את עצמכם באמצע התהליך כאשר כבר חתמתם חוזה מול הקבלן , העברתם את ההון העצמי וחלק מהמשכנתא כבר שולם – מחפשים מאיפה להביא עוד עשרות אלפי שקלים שאין לכם , דבר שיוצר הרבה מאוד לחץ נפשי וכלכלי . 

 

האם אפשר לדעת בוודאות בכמה המדד יעלה לתקופה הקרובה וכך להכין את הסכומים מראש  ?

 

במדד יש עונתיות מסוימת, אך הוא קשה מאוד לחיזוי כי הוא תלוי במחירי הסחורות בעולם ובשינוע שלהם , ממש דוגמא מהחודשים האחרונים ניתן לראות כי תקופת הקורונה בעולם משפיעה באופן קיצוני על מחירי הסחורות ובנוסף תוקעת אוניות שלמות ומטוסים שלא מעבירים סחורות עקב הסגרים והסדר העולמי החדש שנוצר . המדדים קופצים בצורה משמעותית עקב כך והסכומים לקבלנים גדלים . 

בתקופה האחרונה יצאה הוראה חדשה לבחינה של מדד תשומות הבנייה כיוון שחלק מהמרכיבים שלו היא עלות השטח ועלייתה עם הזמן – המהלך הוא להוציא את מרכיב הקרקע דבר שלא אמור להיות מגולגל על קוני הדירות , מהלך שאמור להוזיל את מדד תשומות הבנייה . 

הרשת הארצית לייעוץ משכנתאות.

שתפו את הפוסט:

תמונת אווירה של סיבים אופטיים

תוכן עניינים

רוצים לחסוך כסף במשכנתא?

פרסומים נוספים

מנהל מקרקעי ישראל ממ"י – רמ"י

מנהל מקרקעי ישראל ממ”י – רמ”י

שמו החדש רמ”י רשות מקרקעי ישראל. ממ”י  מינהל מקרקעי ישראל הוקם בשנת 1960 באמצעות ומכוח שני חוקים , האחד חוק יסוד : מקרקעי ישראל” עיקרי

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הקדמה לא פעם בתהליך הייעוץ והליווי אני נשאלת על ידי הלקוחות אם יש להם הטבות במשכנתה בגלל הסטטוס שלהם. במשכנתה יש כל מיני הטבות שניתן

אישור זכויות

התבקשתם להציג אישור זכויות בעסקת מכירת דירה או נטילת משכנתה ? מה זה המסמך הזה? מה ההבדל בינו לבין נסח טאבו? מי מפיק אותו ומדוע

תודה רבה על פנייתך
הינך מועבר/ת לאתר רשת איתנים

מתעניין להיות זכיין איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

דילוג לתוכן