לוחות סילוקין והשימוש הנכון בהם- רעות ורון קדמי 

 

 

לוח סילוקין מציג את הדרך על פיה מוחזרת הלוואה, כשכל לוח סילוקין מייצג שיטת החזר שונה כך שבתום תקופת ההלוואה יוחזרו במלואם גם התשלומים על הריבית הנצברת לאורך חיי ההלוואה וגם התשלומים על הקרן שהיא הסכום אותו ניתן בהלוואה.

ישנם מספר לוחות סילוקין: לוח שפיצר (הנפוץ ביותר), לוח מסוג קרן שווה, לוח סילוקין בלון (או בוליט).

שיטת ההחזר בלוח שפיצר מאופיינת בהחזר חודשי קבוע, כאשר מדד המוצמד לסכום ההלוואה באופן מלא או חלקי , ישפיע על גובה ההחזר החודשי וכן ריבית משתנה באחד ממסלולי ההלוואה תשפיע אף היא על גובה ההחזר החודשי. לדוגמא, שינוי בריבית הפריים ישפיע ישירות על גובה ההחזר ועלייה במדד המחירים לצרכן תגרור עלייה בקרן של אותו מסלול מוצמד והריבית עליו תחושב על פי סכום הקרן החדש. לכן נראה לעיתים שינויים בהחזר החודשי. בלוח מסוג זה נראה תשלום על חשבון הקרן שהולכת ועולה ותשלום על חשבון הריבית שהולכת ופוחתת. הריבית והקרן יחד מהווים את ההחזר החודשי הקבוע. 

בשיטת החזר מסוג קרן שווה נראה החזר קבוע על חשבון הקרן, סכום ההלוואה מחולק לפי מספר חודשי ההלוואה והריבית תחושב לפי גובה הקרן בכל חודש. בלוח זה נראה ירידה בתשלומי הריבית לאורך חיי ההלוואה מאחר וסכום הקרן פוחת והריבית המחושבת על הקרן הולכת וקטנה. בלוח זה אין החזר חודשי קבוע. ההחזר החודשי הקבוע הוא על הקרן והריבית מחושבת על יתרת הקרן הכוללת החדשה. לוח סילוקין מסוג זה פחות נפוץ מאחר ואם הלווה מסוגל לשלם סכום גבוה, יהיה אולי כדאי לו להעלות את ההחזר החודשי בלוח שפיצר ולקצר באופן משמעותי את השנים עבור מסלול אחד או יותר ובכך לחסוך בעלויות הכוללות של המשכנתה.

בלוח סילוקין מסוג בלון תשלומי ההלוואה נדחים באופן חלקי או מלא. דחיית תשלומים חלקית נקראת גרייס, דחיית תשלומים מלאה נקראת בלון או בוליט. השימוש הנפוץ בגרייס קורה בזמן שלווה רכש נכס שקבלתו תתרחש בעוד מספר חודשים או שנים ואין באפשרותו לשלם גם על שכירות או משכנתה וגם על המשכנתה החדשה. ולכן מעוניין לשלם רק תשלום חלקי כדי להקל על התזרים החודשי. חשוב לדעת שבמסלולים בריבית צמודה פחות מומלץ להשתמש בגרייס מאחר והקרן מוצמדת למדד ובמידה והמדד עולה, גם הקרן עולה אך אין היא יורדת מאחר והתשלומים הם עבור הריבית בלבד עד אשר ישתנו לקרן וריבית יחד. מצב זה גורם לכך שהחוב עבור ההלוואה גדל מחודש לחודש. 

אם מחליטים לדחות את כל התשלומים (בלון) גם עבור הריבית וגם עבור הקרן, אז חשוב להבין שהריבית מחושבת על קרן שבכל חודש עולה מאחר ואין תשלומים על חשבונה. ניתן לראות זאת במשכנתה הפוכה לדוגמה, כאשר חשוב מאוד ללווה לא להחזיר שום תשלום עבור ההלוואה.  

הרשת הארצית לייעוץ משכנתאות.

שתפו את הפוסט:

חץ מעל לבנים

תוכן עניינים

רוצים לחסוך כסף במשכנתא?

פרסומים נוספים

מנהל מקרקעי ישראל ממ"י – רמ"י

מנהל מקרקעי ישראל ממ”י – רמ”י

שמו החדש רמ”י רשות מקרקעי ישראל. ממ”י  מינהל מקרקעי ישראל הוקם בשנת 1960 באמצעות ומכוח שני חוקים , האחד חוק יסוד : מקרקעי ישראל” עיקרי

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הקדמה לא פעם בתהליך הייעוץ והליווי אני נשאלת על ידי הלקוחות אם יש להם הטבות במשכנתה בגלל הסטטוס שלהם. במשכנתה יש כל מיני הטבות שניתן

אישור זכויות

התבקשתם להציג אישור זכויות בעסקת מכירת דירה או נטילת משכנתה ? מה זה המסמך הזה? מה ההבדל בינו לבין נסח טאבו? מי מפיק אותו ומדוע

תודה רבה על פנייתך
הינך מועבר/ת לאתר רשת איתנים

מתעניין להיות זכיין איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

דילוג לתוכן