יציאה מעבדות של שכירות לחרות של בעלות על נכס 

חכם מה הוא אומר?

מה עדיף? לגור בשכירות או לקנות דירה?
למעשה התשובה איננה חד משמעית מכיוון שיש יתרונות לכאן ולכאן. יחד עם זאת, מן הבחינה הפסיכולוגית לפחות, ברור שלרכישת דירה יש עדיפות וכך גם נראה על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שכן אחוז משקי הבית שיש בבעלותם דירה מתקרב ל- 70% ואילו אחוז השוכרים עומד על כ- 27%.

בישראל הרוב המוחלט של האנשים חולם “להגיע לדירה”. למעשה, למרות שזה מעין סימן סטטוס, רובנו רגילים לשמוע – עדיף לשלם משכנתא מאשר שכירות. אם נשווה בין המצב בישראל לבין המצב ברוב מדינות האיחוד האירופי נראה שגם שם כ- 70% מהאנשים הם בעלי דירות. לעומת זאת בגרמניה ובעוד מדינות באירופה כמו הולנד, דנמרק, שבדיה וצרפת רק 40% מהאנשים רוכשים דירות.

למעשה, למרות שבשנים האחרונות מחירי הדירות בעליה מתמדת, לא תמיד המצב היה כך. גם בשוק הנדלן יש מחזוריות. לדוגמא, בין השנים 1995-2007 מחירי הנדל”ן בניכוי האינפלציה אפילו ירדו באופן ריאלי. יחד עם זאת, בטווח הארוך, מחירי הדיור בדרך כלל עולים.

להלן נסקור את היתרונות בכל אחת מן החלופות:

יתרונות דירה בבעלות

  1. בישראל אין שכירות לטווח ארוך ולכן בעלות על דירה תחושה של הישג ושל קביעות.
  2. אין תלות בבעל דירה ולכן ניתן לעשות שינויים בדירה מבלי לבקש רשות מן הבעלים.
  3. בעלות על דירה זהו סוג של ביטוח, יש מקום לשים את הראש.
  4. יש תחושת יציבות וקביעות, אין צורך לעבור ממקום למקום בכל תקופת זמן.
  5. מינוף – ניתן להשתמש בכספי הלוואה כדי להגדיל את ההון.
  6. מיסוי – לבעלי דירה יש פטור ממס רווחי הון, לעומת החוסכים בשוק ההון, הם ישלמו מס רווחי הון בשיעור של 25%.
  7. עם סיום תשלומי המשכנתא, הנכס נשאר – זהו סוג של חסכון.
  8. באפשרותך לבחור אם לגור בדירה שלך או להשכיר אותה ולשכור במקום אחר.

יתרונות למגורים בשכירות

  1. ניידות – אין תלות במקום מסויים, אפשר לעבור לגור במקום אחר בקלות יחסית.
  2. אין צורך לגייס הון עצמי ראשוני של מאות אלפי שקלים.
  3. אין צורך לבצע שיפוצים בדירה וגם אין צורך לבטח אותה מפני שריפה, רעידת אדמה וכד’, הבעלים של הדירה אחראי לשיפוצים ולביטוח.
  4. אין תחושה של שיעבוד העתיד בהתחייבות לתשלומי משכנתא של עשרות שנים.
  5. אם יש בידכם הון ראשוני, אתם יכולים לבחור להשקיע אותו בשוק ההון למשל, ולאחר תקופה של 25-30 שנה, הוא בודאות יניב תשואה שלא תפחת מערך הדירה.

בכל מקרה, בדרך כלל ההחלטה אם לשכור או לקנות דירה איננה החלטה כלכלית בלבד ומי שלא קנה דירה וראה כיצד בתקופה האחרונה מחירי הדירות נסקו, ודאי מצטער שלא קנה לפני הנסיקה. בכל מקרה, דירה נותנת תחושת ביטחון ושכירות נתפסת כעניין ארעי מכיוון שאין בישראל שכירות לתקופות ארוכות טווח. דבר זה גורם למי ששוכר דירה להרגיש תמיד לחץ – לאן לעבור, מה אם מחיר השכירות יעלה, ושיקול חשוב נוסף זה אם עוברים לשכונה אחרת, מה עם הילדים? שוב לעבור לבית ספר אחר?

לכן, בשקלול היתרונות לקניית דירה או שכירות, הרוב יבחרו לקנות דירה. הרוב המוחלט של רוכשי הדירות יצטרכו להעזר לצורך כך בהלוואת משכנתא.

מליל הסדר המציין את יציאת עם ישראל ממצרים, מעבדות לחרות, בו כל תוכנית ההגדה ערוכה ומסודרת מראש, נלמד כי כדי לצאת משעבוד לשכירות  לחרות של בעלות על דירה ללא חובות עליה, עלינו ללכת לפי תוכנית עבודת מסודרת, לבדוק את היכולות שלנו לעמוד בפירעון תשלומי המשכנתא ולהגיע בסופו של דבר לחרות כלכלית ולבעלות על דירה ללא משכון.

שתפו את הפוסט:

תוכן עניינים

רוצים לחסוך כסף במשכנתא?

פרסומים נוספים

מנהל מקרקעי ישראל ממ"י – רמ"י

מנהל מקרקעי ישראל ממ”י – רמ”י

שמו החדש רמ”י רשות מקרקעי ישראל. ממ”י  מינהל מקרקעי ישראל הוקם בשנת 1960 באמצעות ומכוח שני חוקים , האחד חוק יסוד : מקרקעי ישראל” עיקרי

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הקדמה לא פעם בתהליך הייעוץ והליווי אני נשאלת על ידי הלקוחות אם יש להם הטבות במשכנתה בגלל הסטטוס שלהם. במשכנתה יש כל מיני הטבות שניתן

אישור זכויות

התבקשתם להציג אישור זכויות בעסקת מכירת דירה או נטילת משכנתה ? מה זה המסמך הזה? מה ההבדל בינו לבין נסח טאבו? מי מפיק אותו ומדוע

תודה רבה על פנייתך
הינך מועבר/ת לאתר רשת איתנים

מתעניין להיות זכיין איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

דילוג לתוכן