הרגולציה על הבנקים – מאמר מאת נריה יעיש

מערכת הבנקאות בישראל ובעולם כולו ממלאת תפקיד חשוב וחיוני עם מלא משקל ואחריות , הציבור מפקיד בידיה את החסכונות , העו”ש וכספים אחרים כגון מטבע חוץ , כספים אלו משמשים את הבנקים למתן אשראי והלוואות למשקי הבית והאשראי שדרושים לעסקים ולאנשים פרטיים . 

במקרה של כשל במערכת הבנקאית – הדבר ישפיע קשות על המשק הכללי ויגרום לקריסה כלכלית ונפשית של המדינה כולה ולכן הפיקוח על הבנקים הוא חובה שאין עליה עוררין . 

 

בנק ישראל מקיים את הפיקוח וההסדרה על המערכת הבנקאית במגוון תפקידים –

 

יציבות – ההגנה על כספי המפקידים ופיקוח תמידי 

ניהול תקין – שמירה על ניהול תקין וממושך של התאגידים הבנקאיים 

הגינות – שמירה על ההגינות העסקית בין הבנקים ללקוחות 

מי שאחראי על האחריות הכבדה הזו הוא המפקח על הבנקים שממונה על ידי נגיד בנק ישראל , לצד המפקח על הבנקים פועלות שתי ועדות : 

הועדה הראשונה היא ועדת הרישיונות – תפקידה של ועדה זו היא לייעץ למפקח על הבנקים על פתיחת תאגידים בנקאיים וסניפיהם ולנקיטת אמצעיים חוקיים לשמירה על יציבות התאגידים הבנקאיים בבנקים ובסניפים שבהם התגלתה אי יציבות ופגמים בהתנהלות . 

הועדה השנייה היא הוועדה המייעצת – תפקידה של וועדה זו היא לייעץ בענייני בנקאות .
המינוי לוועדה זו מתבצע על ידי המפקח על הבנקים , שר האוצר ונגיד בנק ישראל , בוועדה זו נמנים נציגים מכל סוגי הבנקים השונים במדינת ישראל , נציג לקוחות הבנקים ואישים בעלי ניסיון רב בעולם הפיננסים . אנשים אלו מייעצים למפקח על הבנקים על תקנות להתנהלות בנקאית תקינה .

מתוקף הסמכות והאחריות הכבדה שקיימת על המפקח על הבנקים והוועדות – יש תקנות לבנקים השונים כשי לשמור על סדר , יציבות ניהול תקין והגינות כלפי הלקוחות והכלכלה . 

התקנות הללו שיורדות כחוק לבנקים הם – “הרגולציה של בנק ישראל” , הבנקים מחויבים לעבוד על פי תקנות אלו ולא ניתן לעגל או לעקוף אותן . 

נכון , לפעמים הרגולציה תוקעת אותנו או מעכבת אותנו בתהליכים מסוימים , במיוחד כאשר אנחנו לחוצים לקבל משכנתא במהירות האפשרית אבל בל נשכח כי ההסדרה הזו מטרתה לשמור על יציבות ואינטרסים חברתיים, כלכליים, ופיננסיים של המדינה כולה . 

הרגולציה של בנק ישראל נועדה גם לקדם מהלכים פיננסיים בכלכלה הישראלית – כגון הפחתה או הורדה במס רכישה כדי לדרבן או להאט משקיעים , דוגמה מהתקופה האחרונה : בנק ישראל אישר לקבל משכנתא  עד 50% משווי נכס קיים לטובת רכישת נכס חדש – מהלך שקידם ודרבן משמעותית אנשים לקנות נכס שני ומעלה המימון מלא של הבנק , לאחר תקופה של שנה וחצי לפני מספר חודשים בנק ישראל הוציא הוראה כי לא ניתן לשעבד נכס קיים לטובת נכס חדש – מהלך שנועד לצנן את שוק המשקיעים בפרט ואת עליית שווי בדירות בפרט . 

הרשת ארצית לייעוץ משכנתאות.

 

שתפו את הפוסט:

תמונת מאזניים

תוכן עניינים

רוצים לחסוך כסף במשכנתא?

פרסומים נוספים

מנהל מקרקעי ישראל ממ"י – רמ"י

מנהל מקרקעי ישראל ממ”י – רמ”י

שמו החדש רמ”י רשות מקרקעי ישראל. ממ”י  מינהל מקרקעי ישראל הוקם בשנת 1960 באמצעות ומכוח שני חוקים , האחד חוק יסוד : מקרקעי ישראל” עיקרי

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הקדמה לא פעם בתהליך הייעוץ והליווי אני נשאלת על ידי הלקוחות אם יש להם הטבות במשכנתה בגלל הסטטוס שלהם. במשכנתה יש כל מיני הטבות שניתן

אישור זכויות

התבקשתם להציג אישור זכויות בעסקת מכירת דירה או נטילת משכנתה ? מה זה המסמך הזה? מה ההבדל בינו לבין נסח טאבו? מי מפיק אותו ומדוע

תודה רבה על פנייתך
הינך מועבר/ת לאתר רשת איתנים

מתעניין להיות זכיין איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

דילוג לתוכן