מהם ההתרונות של משכנתא הפוכה?

בשונה ממשכנתא רגילה, ההלוואה שאפשר לקחת במשכנתא הפוכה ניתנת לכל מטרה ולא חייבים לשלם החזרים חודשיים בגינה, משום שהיא לא מוגבלת בזמן.
כמו כן, אין צורך לרכוש ביטוח חיים, והגוף המלווה לא בודק את ההכנסה השוטפת של הלווים, מכיוון שניתן לפרוע את ההלוואה ללא קנסות בכל פרק זמן. – וכמובן שגם מדובר בהשגת סכום כסף גדול בקלות יחסית.

משכנתא הפוכה ולקיחת הלוואה על חשבון הדירה היא שיטה מקובלת עבור אנשים בגיל הזהב הזקוקים למימון, ויש בה יתרונות רבים.
אין צורך למכור את הבית, אפשר להישאר ולהתגורר בו, וההלוואה עדיפה על פני סוגי הלוואות אחרים מבחינת פריסת ההחזרים והריבית.

נוסף על כך, הצורך של אנשים בגילאים הללו לקבל מימון הולך וגובר, גם בשל יוקר המחייה והעובדה שצעירים רבים זקוקים לעזרת הוריהם.
יותר ויותר פניות מוגשות לקבלת משכנתא הפוכה, ומספרן צפוי להמשיך ולעלות.

 

מהם החסרונות של משכנתא הפוכה, ולמי היא לא מתאימה?

 

למרות היתרונות שמספקת משכנתא הפוכה, וחרף העובדה שמדובר בהליך זריז ופשוט, לא תמיד יש צורך אמיתי בלקיחת משכנתא הפוכה והיא לא מתאימה לכל אדם רק בשל העובדה שמלאו לו 60 שנה.

החיסרון מתחיל בכך שמדובר בריבית גבוהה משמעותית ביחס למשכנתאות רגילות – לרוב ריבית צמודה של כ-5%, הנובעת מכך שהמלווים לוקחים סיכון גדול יותר בדמות מפני שאין תאריך פרעון מוגדר, החזרים שוטפים או מבחנים ותנאים מקדימים.

בנוסף, אם במשכנתא רגילה ערך הקרן יורד עם הזמן, הרי שבמשכנתא הפוכה, היחס משתנה בהתאם וערכה רק עולה.
בסופו של דבר, נוצר מצב בו הלווה עדיין נשאר בעל הבית והוא עדיין גר שם, ומשכנתא זו עדיפה על פני לא מעט משכנתאות אחרות מסוג זה ובגיל/מצב חיים בו נמצאים מרבית הלווים שבוחרים במשכנתא זו.

גם הבנק עצמו מרוויח – הן בצורה שוטפת על כספי ההלוואה (הריבית עצמה נצברת ונרשמת בספרי הבנק כרווחים), והסכום ישולם במלואו במועד פHרעון המשכנתא, שיכול להתבצע בכל זמן.
משכנתא זו נפוצה יותר ברחבי העולם ומהווה פלטפורמה של ממש, זאת לעומת המצב בארץ שבו הפתרון עדיין אינו מוכר דיו – אך התמורות בשנים האחרונות בשוק הדיור והקושי של זוגות צעירים ברכישת דירה דווקא יוצר מצב אופטימלי במיוחד לנקיטת צעד שכזה – הורים המעוניינים לעזור לילדיהם יכולים לבצע משכנתא הפוכה, לעזור להם במיידית ברכישת נכס משלהם ובעצם “להקדים” את הירושה – מחשבה שיכולה להשמע פסימית בעיקרה אך בסופו של דבר יכולה להיות נבונה ואף מאוד עוזרת (מה גם שבמקרה ונשאר הפרש בין גובה המשכנתא לרווח שהתקבל ממכירת הנכס, הרי שאותו הפרש מועבר ליורשים).
יחד עם זאת, חשוב לבדוק את כל האופציות האפשריות – מכירת הנכס והשכרה של נכס אחר יכולה לפתור את המצב של הריבית הגבוהה באופציה ההפוכה, מה גם שניתן למצוא לעתים קונים המחפשים דירה להשקעה ובה ניתן למכור את הנכס, להישאר בו ולשלם שכירות, בסידור שיתאים לשני הצדדים.

חשוב לזכור שלא תמיד הפתרון רלוונטי – בסופו של דבר נשארים ללא נכס, ולרוב שכירות מהווה רק תשלום שנתי של כ2-3% מעלות הדירה, כך שלא מעט פעמים היא עדיפה על תשלום ריבית שיכולה להיות גבוהה יותר. לסיכום, משכנתא הפוכה היא אופציה מעניינת ואף מקורית במיוחד המאפשרת לאוכלוסיות שלעתים נחשבות כחלשות או חסרות כושר עבודה להשיג סכומי כסף גבוהים בתנאים נוחים יחסית, כל זאת ללא ויתור על בעלות הנכס במהלך חייהם, ומאפשרת גיוס מיידי שרוב האוכלוסיה אינה יכולה לקבל.
אז לפני שאתם הולכים על הפתרון הידוע, נסו לחשוב קצת הפוך – ואולי שם תמצאו את מה שבאמת חיפשתם.

הרשת הארצית לייעוץ משכנתאות.

שתפו את הפוסט:

תמונה של שני אנשים ומודל של בית

תוכן עניינים

רוצים לחסוך כסף במשכנתא?

פרסומים נוספים

מנהל מקרקעי ישראל ממ"י – רמ"י

מנהל מקרקעי ישראל ממ”י – רמ”י

שמו החדש רמ”י רשות מקרקעי ישראל. ממ”י  מינהל מקרקעי ישראל הוקם בשנת 1960 באמצעות ומכוח שני חוקים , האחד חוק יסוד : מקרקעי ישראל” עיקרי

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הקדמה לא פעם בתהליך הייעוץ והליווי אני נשאלת על ידי הלקוחות אם יש להם הטבות במשכנתה בגלל הסטטוס שלהם. במשכנתה יש כל מיני הטבות שניתן

אישור זכויות

התבקשתם להציג אישור זכויות בעסקת מכירת דירה או נטילת משכנתה ? מה זה המסמך הזה? מה ההבדל בינו לבין נסח טאבו? מי מפיק אותו ומדוע

תודה רבה על פנייתך
הינך מועבר/ת לאתר רשת איתנים

מתעניין להיות זכיין איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

דילוג לתוכן