סקירה כלכלית אפריל

יש לנו ארץ נהדרת גם בהקשר של השווקים הפיננסים. שוק המניות הישראלי הוא מהשווקים היחידים בעולם עם תשואה חיובית מתחילת השנה כאשר מרבית מדדי המניות בעולם מציגים ירידה דו ספרתית. גם שוק האג”ח בישראל, למרות ירידה של כ-4% מתחילת השנה, מציג תשואה עודפת לעומת שווקי חו”ל.

האם זהו סוף עידן הכסף הזול? הבנק המרכזי בארה”ב לא הפתיע והעלה את הריבית ב-0.25% כאשר שוק ההון מתמחר העלאה מצטברת של לפחות 1% בשתי הפגישות הקרובות של הפד. לפי החוזים בשוק האג”ח הריבית בארה”ב צפויה לעמוד בסוף השנה על 2.75%.

גם בישראל התבצעה העלאת ריבית ראשונה מאז 2018 לרמה של 0.35%. חטיבת המחקר של בנק ישראל עדכנה את תחזית הצמיחה ל-5.5% בשנת 2022 ו-ל4% בשנת 2023. חטיבת המחקר צופה אינפלציה של 3.6% השנה וריבית של 1.5% בסוף השנה.

בישראל מורידים מסכות? בסין חוזרים לסגרים. תחלואת הקורונה בסין מרימה ראש והממשל הדוגל במדיניות “אפס הדבקות” חוזר לסגרים. העיר הגדולה בסין – שנחאי בעלת אוכלוסייה של כ-25 מיליון אנשים הוכנסה לסגר לפני כשלושה שבועות. הסגרים בסין פוגעים שוב בשרשרת האספקה העולמית ומעלים חשש לפגיעה בצמיחה העולמית.

מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ עלה ב-0.6% וב-12 החודשים האחרונים עלה ב-3.5%.

שוק העבודה בישראל ממשיך להפגין עוצמה כאשר שיעור האבטלה בחודש מרץ ירד ל-3.4% כמו כן שיעור התעסוקה חזר לרמה בה היה טרום הקורונה (62%).

מניות

חודש אפריל התאפיין בירידות חדות במדדי המניות בעולם. מניות הטכנולוגיה הובילו את ירידות השערים כאשר מדד הנאסד”ק ירד בכ-10%. ירידות השערים התרחשו על רקע צפי להעלאת ריבית אגרסיבית בבנקים המרכזיים ברחבי העולם כדי להילחם באינפלציה בד בבד עם חששות להאטה בצמיחה הכלכלית עקב התפרצות הקורונה בסין.

עונת הדוחות בארה”ב בעיצומה כאשר כ-30% מהחברות במדד ה-S&P 500 פרסמו דוחות לרבעון הראשון של השנה. 70% מתוך החברות שדווחו היכו את תחזית ההכנסות ו-80% היכו את תחזית הרווח.

החברה הבולטת לשלילה מבין חברות הטכנולוגיה הגדולות הייתה נטפליקס שדיווחה על אובדן מנויים ראשון בתולדותיה ופרסמה תחזית מאכזבת להמשך השנה. מניית החברה ירדה בתגובה לדו”ח ב-35% והשלימה ירידה של כ-70% מתחילת השנה.

מנגד, משקיעי פייסבוק זכו להקלה (לפחות זמנית) כאשר החברה דיווחה על עלייה במספר המשתמשים ועל תוצאות טובות יותר מהתחזיות. גם לאחר העליות המנייה עדיין נסחרת במחיר נמוך בעשרות אחוזים לעומת תחילת השנה.

השוק הישראלי הוא מהשווקים הטובים בעולם מתחילת השנה. תשואת היתר של המדד אינה נובעת רק מעוצמתה של הכלכלה הישראלית אלא גם מהרכב החברות במדד. המדדים בישראל מוטים לכלכלה הישנה – בנקים, נדל”ן, אנרגיה וכו’ כאשר סקטורים אלו פחות רגישים לעליית התשואות באגרות החוב.

אג”ח

הדרמה הגדולה בשוק האג”ח בארה”ב נמשכת כאשר התבטאויות של מספר חברי פד על תוואי העלאת ריבית אגרסיבי יותר מהצפוי העלה את תשואות האג”ח לשנתיים בארה”ב לרמה של 2.67%. התשואה ל-10 שנים כבר נגעה ברמה של 2.9% לפני שחזרה לתשואה של 2.8% על רקע החשש מהאטה בצמיחה בעולם.

הפד צפוי להעלות את הריבית בפגישתו בחודש מאי ב-0.5% וייתכן מאוד שבחודש יוני יעלה את הריבית ב-0.75% נוספים.

שוק האג”ח בארצות הברית מציג את השנה הגרועה ביותר שלו בעשרות השנים האחרונות כאשר קרן הסל על מדד האג”ח של בלומברג (AGG) ירדה בכ-9.5% מתחילת השנה.

בעקבות עליית התשואות, אגרות החוב של חברות תזרימיות וחזקות בארה”ב מספקות תשואה שנתית לפדיון של מעל 3%.

בישראל, למרות שהריבית עלתה ל-0.35% לעומת צפי ל-0.25% אין דרמות – לא בהודעת הריבית ולא בתדרוך לעיתונאים. הנגיד הדגיש שאין הרבה הבדל בין 0.25% ל-0.35%. התחזיות של חטיבת המחקר תואמות את קונצנזוס האנליסטים בשוק לגבי האינפלציה ואת הצפי לריבית בעוד שנה. תוואי העלאות הריבית יקבע ע”י האינפלציה שרובה מיובאת. אנו מניחים שמגמת עליית התשואות תימשך תוך השתטחות של עקום התשואות בישראל התלול ביחס לעולם.

הירידות בשוק האג”ח בישראל היו מתונות יחסית כאשר מדד All bond  התממש מתחילת השנה בכ-4%.

למרות הירידות באגרות החוב בישראל מרווחי הסיכון לא נפתחו בצורה משמעותית והם ממשיכים להיות נמוכים בהשוואה לעבר.

מדד תל בונד מעבר

 

שתפו את הפוסט:

תוכן עניינים

רוצים לחסוך כסף במשכנתא?

פרסומים נוספים

מנהל מקרקעי ישראל ממ"י – רמ"י

מנהל מקרקעי ישראל ממ”י – רמ”י

שמו החדש רמ”י רשות מקרקעי ישראל. ממ”י  מינהל מקרקעי ישראל הוקם בשנת 1960 באמצעות ומכוח שני חוקים , האחד חוק יסוד : מקרקעי ישראל” עיקרי

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הקדמה לא פעם בתהליך הייעוץ והליווי אני נשאלת על ידי הלקוחות אם יש להם הטבות במשכנתה בגלל הסטטוס שלהם. במשכנתה יש כל מיני הטבות שניתן

אישור זכויות

התבקשתם להציג אישור זכויות בעסקת מכירת דירה או נטילת משכנתה ? מה זה המסמך הזה? מה ההבדל בינו לבין נסח טאבו? מי מפיק אותו ומדוע

תודה רבה על פנייתך
הינך מועבר/ת לאתר רשת איתנים

מתעניין להיות זכיין איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

דילוג לתוכן