אינפלציה ואיך היא משפיעה על משכנתה?

על רקע עלייה באינפלציה בתקופה האחרונה, נשאלת השאלה האם לקחת משכנתה במסלול צמודת מדד. כיצד האינפלציה תשפיעה על היקף המשכנתה ומה תהיה השפעתה על יכולתנו הכלכלית לעמוד בהחזרים החודשיים.

הגדרת אינפלציה היא אמנם קצרה וברורה אך השלכותיה לא בהכרח חד ערכיות.

אינפלציה היא נתון המתאר את עליית המחירים במשק. האינפלציה נמדדת באמצעות מדד המחרים לצרכן הבודק את השינוי במחירו של סל המוצרים ושירותים המייצגים את הצריכה הממוצעת בישראל. האינפלציה נוצרת כתוצאה מירידת אמון במטבע המקומי וכן מגורמי חוץ המשפיעים על המטבע (כגן מלחמה, תנאי שוק וכמובן קורונה), האינפלציה מוגדרת כירידה בכוח הקניה. כאשר אומרים שהאינפלציה היא 2%, פירוש הדבר שהמחירים עלו ב 2%.

בנקים, על מנת לאבטח את עצמם לאינפלציה, משתמשים במסלולים צמודים למדד המחירים, בריבית משתנה או קבועה, יוצרים התאמה בין סכום המשכנתה במסלול הספציפי לרמת המחירים במשק לפי סל המוצרים.

עד כה, בנק ישראל שואף לשמור על אינפלציה בטווח שבין 1% ל – 3% כאשר להגדרת הבנק טווח זה הוא תחום יציבות המחירים. כאשר האינפלציה עולה על שיעור זה, פירושו של דבר שהמחירים עולים בקצב גבוה מדי לעומת השכר כך שכוח הקניה של הצרכנים הקבועים יורד. מנגד קיימת גם תופעה שנקראת דפלציה או אינפלציה שלילית כלומר מחירים יורדים מחודש לחודש והינו מצב לא בריא למשק. המחירים יורדים, הביקוש קטן ואנשים פחות יעדיפו לקנות, אלא יותר לחסוך. כך המשק יכול להיכנס לקיפאון וכדי למנוע זאת, הבנק המרכזי עלול להקטין את הריבית.

לאחרונה בנק ישראל הודיע על העלאת ריבית בשיעור של 0.4%. ההחלטה התקבלה בניסיון לבלום את האינפלציה, שהגיעה ל-4%. הוועדה המוניטרית של בנק ישראל העלתה את הריבית ב-0.4% ל-.75% וזו עליית ריבית שנייה ברציפות, לאחר שבחודש מרץ הועלתה הריבית ב-0.25%.

אז איך האינפלציה השפיעה על המשכנתה והחזריה ?כשעולה האינפלציה עולה המדד כתוצאה מכך עולה גם ההחזר החודשי, מה שאומר שככל שתעלה האינפלציה כך יעלו גם ההחזרים על מסלולים הצמודים למדד.

על מה משפיעה האינפלציה?

למעשה, אינפלציה משפיעה על (כמעט) כל דבר במשק. הנה כמה מהם:

משכנתה –איך משפיעה אינפלציה על משכנתה? במסלולים שצמודים למדד המחירים לצרכן, כאשר יש אינפלציה, המדד הוא חיובי ולכן הריבית גדלה ובכך ההוצאה גדלה.
הלוואה – רוב הלוואות עם ריבית צמודה למדד מחירים לצרכן, אז בעת אינפלציה, ההלוואות מתייקרות.
חיסכון – חיסכון שהוא קבוע לא צמוד כמו פיקדון בבנק, נשחק בגלל הגידול באינפלציה. צרכנים יעדיפו פחות לחסוך ויותר לצרוך.
שכר – השכר הוא קבוע ולא צמוד למדד המחירים לצרכן, האינפלציה עולה הצרכנים ירכשו פחות. אם השכר צמוד מדד המחירים לצרכן, האינפלציה עולה השכר גם כן יעלה.

האם האינפלציה משפיעה גם על מחירי הדירות?

אי אפשר להגיד שכן וגם אי אפשר להגיד שלא. מחירי הדירות הם גם כך בעלייה וכאשר המדד יורד מחירי הדירות לא ירדו יחד איתו, אבל ברור שכאשר יש אינפלציה, מרגישים עוד יותר את העלייה במחירי הדירות. הריביות מושפעות מן האינפלציה ומכאן על המשכנתה. אך באופן ישיר אין השפעה. למדד שכן יש לו השפעה על מחירי הדירות הוא מדד תשומות הבניה שגם בו חלה עלייה גבוהה לאחרונה ואפילו עוד יותר מאשר במדד המחירים לצרכן.

האם הדבר אמור לעצור רכישת נכסים?

כמובן שאיני ממליץ דבר היות ולכל משק בית ואדם פרטי נסיבות משלו ויש לשקול כל מקרה לגופו.

באופן כללי, ישנם מודלים כלכליים אשר מפרידים בין  נדל”ן ומדד המחירים לצרכן, זה אומר שמחירי נכסים יכולים לעלות ללא קשר למדד מחירי הצרכן.

וניתן להגדיר כי נדל”ן לעומת כסף בעובר ושב ובבורסה, אינו מאבד מערכו כיחס ישיר לאינפלציה.

עליית מחירי הנכסים הינה גלובלית ולא מתרחשת רק בישראל, היא מתרחשת בהמון מדינות עם כלכלות מתפתחות ומתחזקות.

אז מה עושים וכיצד מתמודדים?

בודקים היטב את המסלולים השונים שהבנקים מציעים ובעיקר- לא ממהרים.

התנאים בשוק משתנים באופן מהיר ותמידי, אל תמהרו לקבל החלטות כלכליות המשליכות על העתיד מבלי לבדוק את כל הפרמטרים ולהתייעץ עם איש מקצוע שמבין, כלומר- יועץ משכנתאות.

מדהים עד כמה אנחנו רציניים ויסודיים בתהליך של רכישות תקופתיות כמו טלוויזיה או רכב אבל מקלים ראש בנושא משכנתה שהיא ככול הנראה החלטה חשובה בחיי רוב המשפחות.

אינפלציה ומשכנתה אלו מילים גדולות שיכולות לעלות כסף ומנגד בהתייחסות וניתוח נכון גם לחסוך לכם אותו.

שתפו את הפוסט:

תוכן עניינים

רוצים לחסוך כסף במשכנתא?

פרסומים נוספים

מנהל מקרקעי ישראל ממ"י – רמ"י

מנהל מקרקעי ישראל ממ”י – רמ”י

שמו החדש רמ”י רשות מקרקעי ישראל. ממ”י  מינהל מקרקעי ישראל הוקם בשנת 1960 באמצעות ומכוח שני חוקים , האחד חוק יסוד : מקרקעי ישראל” עיקרי

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הקדמה לא פעם בתהליך הייעוץ והליווי אני נשאלת על ידי הלקוחות אם יש להם הטבות במשכנתה בגלל הסטטוס שלהם. במשכנתה יש כל מיני הטבות שניתן

אישור זכויות

התבקשתם להציג אישור זכויות בעסקת מכירת דירה או נטילת משכנתה ? מה זה המסמך הזה? מה ההבדל בינו לבין נסח טאבו? מי מפיק אותו ומדוע

תודה רבה על פנייתך
הינך מועבר/ת לאתר רשת איתנים

מתעניין להיות זכיין איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

דילוג לתוכן