אגרות חוב ממשלתיות – מה הסיפור שלהן?

אגרות חוב(אג”ח) זו בעצם הלוואה שאנו מעניקים לחברה למטרה שהיא הציבה לעצמה. עבור הלוואה זו אנו מקבלים ריבית. מדובר בהלוואה שאנו נותנים לזמן קבוע מראש ומקבלים עליה ריבית. הלווה מבטיח לנו שבסוף התקופה נקבל את סכום ההלוואה בחזרה בתוספת ריבית שגם נקבעה מראש. את האג”ח רוכשים משקיעים פרטיים וגם גופים מוסדיים, כמו בנקים, חברות השקעה וחברות ביטוח וזה אחד האפיקים שהם משקיעים את כספי הציבור שבניהולם.

אג”ח הן סוג של ניירות ערך ונסחרות בבורסה. לאחר שחברה מסוימת מנפיקה את האג”ח במחיר מסוים הן נסחרות במסחר הרציף בידי הציבור משקיעים וגופים המוסדיים, כאשר המחיר משתנה במהלך יום המסחר. 

קיימים שני סוגים של אג”ח – אג”ח קונצרניות, המונפקות על ידי החברות ואג”ח ממשלתיות המונפקות על ידי מדינות. 

אגרות חוב ממשלתיות זה אגרות חוב שמוציאות מדינות למטרת פרוייקטים שונים. 

בישראל, כמו במדינות שונות אג”ח ממשלתיות נחשבות אפיקי השקעה בטוחים בשל הביטחון ביציבות המדינה ויכולתה לשלם למלווים את הקרן וריבית בתקופה שנקבעה. בריבית של אג”ח הממשלתי קיימים סוגים כמו אג”ח ממשלתי שקלי שאינו צמוד למדד המחירים לצרכן, אג”ח ממשלתי צמוד למדד המחירים לצרכן, אג”ח ממשלתי בריבית משתנה ומק”מ – מלווה קצר מועד המונפק משלושה חודשים עד שנה. 

גובה הריבית של אג”ח נקבע על פי הדירוג המצביע על רמת הסיכון שלהן ולפי תקופת חייה של אג”ח: 

AAA,AA,A -דירוג גבוה והסיכוי להחזר החוב הוא גבוה

BBB,BB,B- דירוג נמוך והסיכוי להחזר החוב הוא נמוך וקיים סיכון משמעותי

ככל שתקופה ארוכה יותר ,הסיכון גבוה יותר כך הריבית גבוהה יותר ולהפך. 

 

אז מה ההשפעה של אג”ח במשכנתה שלכם?

אחד המסלולים המוצעים על ידי הבנקים בתמהיל המשכנתה שלכם זה מסלול צמוד אג”ח ,מדובר באג”ח ממשלתי. ההצמדה לאג”ח יכולה לכלול סוג אחד או יותר גל אגרות ,כאשר המבדיל ביניהם הוא אורך השנים של איגרות עד לפדיון המלא.

בין מסלולי המשכנתה ניתן למצוא מסלולים של הלוואות צמודות גם למדד המחירים לצרכן ויש מסלולים שבהן ההצמדה לאגרות החוב מגלמת את כל ההצמדה של הלוואה כך שאין השפעה על המדד. 

כאשר הבנק מצמיד את המסלול לאג”ח כך הוא בעצם מבטיח את עצמו מפני עליית מחיר הכסף עבורו. במידה ובעתיד עלות הכסף תתייקר גם הריבית של המשכנתה תתייקר בהתאם. גם המצב הפוך בהחלט אפשרי והריבית משכנתה תרד. 

בזכות העובדה שאגרות חוב מונפקות לאורך השנים על ידי הממשלה ומכיוון שיש אגרות חוב שמונפקות לתקופות זמן שונות הבנק יכול להציע ללווים מסלול לתקופות שונות ותחנות יציאה שונות. גם אם ריביות האג”ח יעלו, יש לכם טווח זמן עד תחנת היציאה של המסלול שהוא ישאר ללא שינוי בריבית.

מסלול עם הצמדות אג”ח בדרך כלל לוקחים כשריבית קבועה גבוהה יחסית לאותה תקופה ואתם יודעים שתרצו למחזר בעתיד את המשכנתה או לפרוע חלק ממנה וכך ניתן להימנע מעלות הפירעון המוקדם .

לסיכום, עכשיו אתם מבינים טוב יותר מה זה אגרות חוב ומה ההשפעה שלהן למשכנתה שלכם.

 

הרשת הארצית לייעוץ משכנתאות.

שתפו את הפוסט:

אדם מחזיק ארנק ריק

תוכן עניינים

רוצים לחסוך כסף במשכנתא?

פרסומים נוספים

מנהל מקרקעי ישראל ממ"י – רמ"י

מנהל מקרקעי ישראל ממ”י – רמ”י

שמו החדש רמ”י רשות מקרקעי ישראל. ממ”י  מינהל מקרקעי ישראל הוקם בשנת 1960 באמצעות ומכוח שני חוקים , האחד חוק יסוד : מקרקעי ישראל” עיקרי

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הטבות במשכנתה -מענק מותנה

הקדמה לא פעם בתהליך הייעוץ והליווי אני נשאלת על ידי הלקוחות אם יש להם הטבות במשכנתה בגלל הסטטוס שלהם. במשכנתה יש כל מיני הטבות שניתן

אישור זכויות

התבקשתם להציג אישור זכויות בעסקת מכירת דירה או נטילת משכנתה ? מה זה המסמך הזה? מה ההבדל בינו לבין נסח טאבו? מי מפיק אותו ומדוע

תודה רבה על פנייתך
הינך מועבר/ת לאתר רשת איתנים

מתעניין להיות זכיין איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

רוצה לקבל שיחת ייעוץ מהמומחים של איתנים

דילוג לתוכן